سه طرح اسقاط خودروفرسوده


سه طرح ازطرف یکی ازخودروسازان بزرگ داخلی برای تصاحب خودروهای فرسوده به قیمت مفت ویا قیمت گراف که هرسه بدون استقبال شکست خورد

پس از بررسی  قانون وادرات مصوب نمایندگان محترم مجلس شورای  اسلامی  که  الحق  والنصاف میتوان  مدعی   بود یکی از طرح های به غایت کارشناسی شده با در نظر   گرفتن تمام روایا و جوانب  که بیشتر از هرچیز  منافع  مالی  و کرامت  انسانی  قشر آسیب  پذبر جامعه  وازهمه مهمتر اعطای بخشی از مسئولیت به این قشر از جامعه  دراین طرح بوضوح  مشهود است  که  بدون همکاری  قشر آسیب پذیر با واردکنندگان حقیقی وحقوقی خوذروهای خارجی  غیر ممکن  می باشدکه طبق  تجربه ما شاید این اولین  قانون  مصوب  ازنوع خود است  که قشر اسیپ پذیر جامعه  به نسبت  خود دخیل وبا اندکی انصاف از طرف بازیگران دیگر ذینع در این قانون باید مورد توجه قرار گیرد نه اینکه با مخدوش نمودن صورت مسله  توسط  برخی از خودروسازان داخلی بدون هیچگونه  آگاهی رسانی   از واقعیت   علت سه طرح اخیر شکست  خورده  انان در جمع اوری  و اسقاط  خودروهای   فرسوده  تا جایی  پیشرفت که 


طرح اول جایگزینی خودروفرسوده با خودرو نو واگذاری مجانی خودرو فرسوده و قرار گرفتن نام مالک خودرو در لیست قرعه کشی فروش خودرو

در طرحی  موسوم  به جایگرینی هزینه  ناچیز لاشه خودور هایی  اسقاط  شده که چیزی حدود 6ملیون  نومان  بود و مراکز  اسقاط  طبق  معمول  به مالک  خورو پس  از اسقاط  پرداخت  نموده  بودند  نمایندگان  فروش  این  خودرو سازان هنگام   حضور  مالکان برای  تحویل گواهی  اسقاط  با تهدبد براینکه  اگر 6ملیون  تومانی که بابت  لاشه  اسقاط  شده  خورو  خود  دریافت  نمودید به ما ندهید از همین  یک شانس   برنده  بودن  شما در طرح فروش  خودرهای  قرعه  کشی  شده  جلوگیری میشود ...مالکان نگون  بخت  اگر تن به این تهدید خودرو سازان  نمیدادند اینگونه  بود که خودروی  خود  را  با طرح خودروسازان  به ملبغ  6ملیون  تومان  اسقاط کرده  بودند خورویی که  هرچه هم  اوراق  بود در بازار آزاد  کمتر از 60ملیون  نبود  لذا از سرناجاری مبلغ  6ملیون  لاشه خودرو  خود را تحویل  اقایان  نمودند پس  عدم  استقبال از این طرح  خودرو سازان وارد کننده خودرو  که کلی سرمایه  انان  در گمرکات مرزی   کشور  وابسته  به  خرید و اسقاط  خودروی  فرسوده  گره  خورده  بود



طرح دوم این خودروساز داخلی طرح خرید نقدی خودروی فرسوده ازطریق ثبت نام در سایت تعیین شده

  طرح  خرید نقدی  خودرو  با قیمتهای   سقف  پاین ترین  مدل  ان  برند  یعنی  قیمت  یک پزو مدل 1370 واقعا اوراق  که 80ملیون است هم سطح  پژو  بدون تصادف و بدون رنگ که همچنان  در بازار معامله میشود بیش از 150ملیون  فقط  بدلیل قرار گرفتن سال  ساخت در فهرست خودروهای  فرسوده  به  همان  قیمت 80ملیون از طرف واردکنندگان خودرو  اعلام  شده  بود  اسقاط  را  اجرایی کردند که  خودرو  مدل  85 که  فرسوده حساب میشود در بازار ازاد بیش از 150ملیون  خرید وفروش میشود چگونه  مالک  ان خودروی  خود را برای  اسقاط  به این اقایان بفرزوشند به مبلغ 60تا 80ملیون  باز این طرح هم  به شکست  انجامید  و کاسه صبر خورو  سازان  وارد کننده  خودرو خارجی  لبریز شده  بود اقدام  به اجرای  ضزبتی   طرح سوم  خود شدندتصویرزیر اصل اگهی تصویری این خودرو ساز وقیمتهای خرید خودروها



طرح سوم خریدخوروی فرسوده به قیمت بالاتر از نوع صفر همان خودروی فرسوده و وارد نمودن شوک بزرگ وخطرناک به بازار

و با روی  اورند به  دلالن  انها  را مامور به خرید خودرو های فرسوده   به قیمتی  بالاتر از قیمت  یک خودروی صفر کیلومتر از نوع همان خودرو  یعنی  یک  پراید تا مدل 1385  به هر شکلی  که  بود خریدند تا400ملیون  هم  معامله  شد  و مضحک  تر این است  که این قیمت  از قیمت یک  کویک  صفر که 380 ملیون  است  بیشتر است  اینجا بود که دست انان  بین  مردم  رو شد که سود  این خوروی  وارد شده از طرف این خودرو  سازان  چقدر است؟ که  در مقابلش   به پرداخت قیمت  یک خودروی  صفر اقدام  نمودند؟ که پاسخ دریافتی  این  سوال  اینگونه به ما رسید که واردکنندگان  خودروهای خارجی  سودی  بیشتر از 1ملیارد تومان خالص برای  هر خودروی  وارداتی  برایشان بجای  میماند کمتر از یک هفته  از طرح سوم نمیگذشت  که  بازار خورد تحت تاثیر  ابداعات و ابتکارات   اقایون  خودرو  ساز دچار زلزله شد تا جایی که سایتهاتی دیوار وشیپور از ثبت اگهی فروش  خودروی  اسقاطی  سرور هایشان دجار مشکل شد واقعا  شرم اور است  که  دراین سایتها پیکان  سواری مدل 1361 به ملبغ 450 ملیون  برای فروش به دلالان  آقایان  آگهی  شده بود درنهایت  برای   خودرو سازان  این اشوب   دربازار که  چیز بدی نبود جون   یک  هفته بعد تاثیر این تصمیم انان   روی   خودروهای  غیر اسقاطی  وحتی صفر هم   گذاشته میشد  و همینطور مالکان خودروهای  فرسوده  دیگر با فروش ودریافت 400ملیون هم   قادر نبودند کویک 380ملیونی هفته  قبل که  به برکت  تصمیم  اقایان   شده  بود  700ملیون تومان  بخرند و جایگزین خودروی  اسقاط  شده  خودشان  سوارش  شوند ولی  خودروهای  تولید خودرسازان به طبع خودروهای  وارداتی  انان   چندین برابر افزایش  قیمت پیدا میکردتصویر زیر یک نمونه از صفحه اگهی فروش خودرو فرسوده درسایت دیوار است که همچنان نیز قابل مشاهده است



پاک کردن صورت مسئله و فرافکنی و ادعای دروغ وجود نقص در طرح قانونی برای فرار از بار مسئولیت و عواقب تصمیمات یکی از بزرگترین خودروسازان کشور

و جالب است خرابکاریهای  خودرا این خودرو  سازان   سریع  به گردن  وجود نقص در این  قانون  اعلام  میکنند که درصورتی  که  تنها قانونی است  که اگر خودروسازان ما طمع نمیکردند به  گونه ای  این  قانون  جدید  حمایت غیر مستقیم  از قشر اسیب پذیر که اغلب مالکان  خودرهای فرسوده   هستند را  میخواسته  تامین  کند و هم  موضوع الودگی   محیط   زیست   اگر خودرو  سازان  با اطلاع رسانی   عمومی  علت  اصلی  خرید خودروهای  فرسوده را بامردم درمیان گذاشته یک  قیمت   خرید میانه   را برای خرید این خوروها  تعیین  میکردند که قیمتی میان 150 تا 200 ملیون میشود و از هر مالک یک   خودرو   فرسوده  برای اسقاط نمودن قبول میکردند نه اینکه 10دستگاه خودروی فرسوده از یک مالک دیگر ددللان  برای سودجویی   روی به  خرید چند صد دستگاه  خودرو  اوراقی  نمی  شدند  که این افتضاح به بار اید و مالک   خودروی  فرسوده هم   طبق  نگاه و نیتی که طراحان وتصثویب کنندگان محترم  ان  در مجلس   مبنی بر  حمایت از قشر اسیب پذیر داشتندبا مبلغ دریافتی از فروش خودروی فرسوده خود   یعنی  با 200ملیون  50ملیون هم   مالک  خودروی  اسقاط  شده  از پس انداز خود  میگذاشت  میتوانست  یک پراید یا تیپای مدل بالا تر و ابرومندانه تر بخرید و پیاده نمی ماند  شما هم  به   اسناد اسقاط خودرو  جهت ترخیص  خودروی   خارجی  وارداتی  خودتان  میرسیدید   پس به مردم  نگوید  ضعف قانون   این   اشوب  را بوجود اورده  و نماذیندگان محترم  قانون  گذار  را سپر زیاده خواهی  خود نکنید جون   شما خودروساز داخلی  دراین سالها به گونه ای  پیشرفت نمودید که  سخت ترین قانونهای  وضع شده  حتی امریکا و اروپا هم باشد سریع راه   دور  زندش را به نفع خود مبیاید و اقدام به   دور زدن میکنید هرجایی هم دستان  رو میشود سریع  اعلام میکنید ایراد از مانیست خلع و نفص در قوانین  باعت  خطاهای ما میشود  به نظر من هیچ قانونی نمیتواند در دنیا باشد که  دست وپای شما را در مقابل  خطا و زیر پا نهادن ان مسدود کند این مقاله نه از طرف یک اقتصادان نگارش شده   بلکه  با مساعدت  مدیریت  این سامانه  و قبول ایشان  از طرف یک  مالک خوروی پراید مدل 1379 با 5کلاس سواد اینجا نگارش شده   این را  گفتم که بدانید  دیگر زمان  گول زدن مردم   بی سواد هم نیست  اگر این مقاله  را یک اقتصاددان مینوشت   شاید بسیار بیشتر از چیزی که من میدانستم و نوشتم او میدانست و مینوشت   خون ما را شما در شیشه کردی و ان وقت  دستان  رو میشود با دادن ادرس غلط  سریع مسئولان  کشوری ولشکری را مسبب  این وضعیت  امروز ایران به مردم  نشان  میدهید درحالی که شما به 6ملیون  وجه لاشه  خودروی  اسقاطی هم  رحم نمیکنی وبرای   خوردن پول لاشه   مالک خوروی فرسوده را که  در دام  شما گرفتار شده  تهدید میکنی ...کاربر مردمی  سایت   علی فرهودی  باتشکر از مدیر محترم این سامانه  که بدون هیچ  سانسور و اعمال نفوذی در متن این مقاله  زحمت  انتشار ان را کشید که لااقل  یکی از این مردم توانسته باشد حرف دل خود را به اقایان  زرنگ زده  باشد.وسلام