سه طرح اسقاط خودروفرسوده
سه طرح ازطرف یکی ازخودروسازان بزرگ داخلی برای تصاحب خودروهای فرسوده به قیمت مفت ویا قیمت گراف که هرسه بدون استقبال شکست خورد
پس از بررسی قانون وادرات مصوب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که الحق والنصاف میتوان مدعی بود یکی از طرح های به غایت کارشناسی شده با در نظر گرفتن تمام روایا و جوانب که بیشتر از هرچیز منافع مالی و کرامت انسانی قشر آسیب پذبر جامعه وازهمه مهمتر اعطای بخشی از مسئولیت به این قشر از جامعه دراین طرح بوضوح مشهود است که بدون همکاری قشر آسیب پذیر با واردکنندگان حقیقی وحقوقی خوذروهای خارجی غیر ممکن می باشدکه طبق تجربه ما شاید این اولین قانون مصوب ازنوع خود است که قشر اسیپ پذیر جامعه به نسبت خود دخیل وبا اندکی انصاف از طرف بازیگران دیگر ذینع در این قانون باید مورد توجه قرار گیرد نه اینکه با مخدوش نمودن صورت مسله توسط برخی از خودروسازان داخلی بدون هیچگونه آگاهی رسانی از واقعیت علت سه طرح اخیر شکست خورده انان در جمع اوری و اسقاط خودروهای فرسوده تا جایی پیشرفت که
طرح اول جایگزینی خودروفرسوده با خودرو نو واگذاری مجانی خودرو فرسوده و قرار گرفتن نام مالک خودرو در لیست قرعه کشی فروش خودرو
در طرحی موسوم به جایگرینی هزینه ناچیز لاشه خودور هایی اسقاط شده که چیزی حدود 6ملیون نومان بود و مراکز اسقاط طبق معمول به مالک خورو پس از اسقاط پرداخت نموده بودند نمایندگان فروش این خودرو سازان هنگام حضور مالکان برای تحویل گواهی اسقاط با تهدبد براینکه اگر 6ملیون تومانی که بابت لاشه اسقاط شده خورو خود دریافت نمودید به ما ندهید از همین یک شانس برنده بودن شما در طرح فروش خودرهای قرعه کشی شده جلوگیری میشود ...مالکان نگون بخت اگر تن به این تهدید خودرو سازان نمیدادند اینگونه بود که خودروی خود را با طرح خودروسازان به ملبغ 6ملیون تومان اسقاط کرده بودند خورویی که هرچه هم اوراق بود در بازار آزاد کمتر از 60ملیون نبود لذا از سرناجاری مبلغ 6ملیون لاشه خودرو خود را تحویل اقایان نمودند پس عدم استقبال از این طرح خودرو سازان وارد کننده خودرو که کلی سرمایه انان در گمرکات مرزی کشور وابسته به خرید و اسقاط خودروی فرسوده گره خورده بود
طرح دوم این خودروساز داخلی طرح خرید نقدی خودروی فرسوده ازطریق ثبت نام در سایت تعیین شده
طرح خرید نقدی خودرو با قیمتهای سقف پاین ترین مدل ان برند یعنی قیمت یک پزو مدل 1370 واقعا اوراق که 80ملیون است هم سطح پژو بدون تصادف و بدون رنگ که همچنان در بازار معامله میشود بیش از 150ملیون فقط بدلیل قرار گرفتن سال ساخت در فهرست خودروهای فرسوده به همان قیمت 80ملیون از طرف واردکنندگان خودرو اعلام شده بود اسقاط را اجرایی کردند که خودرو مدل 85 که فرسوده حساب میشود در بازار ازاد بیش از 150ملیون خرید وفروش میشود چگونه مالک ان خودروی خود را برای اسقاط به این اقایان بفرزوشند به مبلغ 60تا 80ملیون باز این طرح هم به شکست انجامید و کاسه صبر خورو سازان وارد کننده خودرو خارجی لبریز شده بود اقدام به اجرای ضزبتی طرح سوم خود شدندتصویرزیر اصل اگهی تصویری این خودرو ساز وقیمتهای خرید خودروها
طرح سوم خریدخوروی فرسوده به قیمت بالاتر از نوع صفر همان خودروی فرسوده و وارد نمودن شوک بزرگ وخطرناک به بازار
و با روی اورند به دلالن انها را مامور به خرید خودرو های فرسوده به قیمتی بالاتر از قیمت یک خودروی صفر کیلومتر از نوع همان خودرو یعنی یک پراید تا مدل 1385 به هر شکلی که بود خریدند تا400ملیون هم معامله شد و مضحک تر این است که این قیمت از قیمت یک کویک صفر که 380 ملیون است بیشتر است اینجا بود که دست انان بین مردم رو شد که سود این خوروی وارد شده از طرف این خودرو سازان چقدر است؟ که در مقابلش به پرداخت قیمت یک خودروی صفر اقدام نمودند؟ که پاسخ دریافتی این سوال اینگونه به ما رسید که واردکنندگان خودروهای خارجی سودی بیشتر از 1ملیارد تومان خالص برای هر خودروی وارداتی برایشان بجای میماند کمتر از یک هفته از طرح سوم نمیگذشت که بازار خورد تحت تاثیر ابداعات و ابتکارات اقایون خودرو ساز دچار زلزله شد تا جایی که سایتهاتی دیوار وشیپور از ثبت اگهی فروش خودروی اسقاطی سرور هایشان دجار مشکل شد واقعا شرم اور است که دراین سایتها پیکان سواری مدل 1361 به ملبغ 450 ملیون برای فروش به دلالان آقایان آگهی شده بود درنهایت برای خودرو سازان این اشوب دربازار که چیز بدی نبود جون یک هفته بعد تاثیر این تصمیم انان روی خودروهای غیر اسقاطی وحتی صفر هم گذاشته میشد و همینطور مالکان خودروهای فرسوده دیگر با فروش ودریافت 400ملیون هم قادر نبودند کویک 380ملیونی هفته قبل که به برکت تصمیم اقایان شده بود 700ملیون تومان بخرند و جایگزین خودروی اسقاط شده خودشان سوارش شوند ولی خودروهای تولید خودرسازان به طبع خودروهای وارداتی انان چندین برابر افزایش قیمت پیدا میکردتصویر زیر یک نمونه از صفحه اگهی فروش خودرو فرسوده درسایت دیوار است که همچنان نیز قابل مشاهده است
پاک کردن صورت مسئله و فرافکنی و ادعای دروغ وجود نقص در طرح قانونی برای فرار از بار مسئولیت و عواقب تصمیمات یکی از بزرگترین خودروسازان کشور
و جالب است خرابکاریهای خودرا این خودرو سازان سریع به گردن وجود نقص در این قانون اعلام میکنند که درصورتی که تنها قانونی است که اگر خودروسازان ما طمع نمیکردند به گونه ای این قانون جدید حمایت غیر مستقیم از قشر اسیب پذیر که اغلب مالکان خودرهای فرسوده هستند را میخواسته تامین کند و هم موضوع الودگی محیط زیست اگر خودرو سازان با اطلاع رسانی عمومی علت اصلی خرید خودروهای فرسوده را بامردم درمیان گذاشته یک قیمت خرید میانه را برای خرید این خوروها تعیین میکردند که قیمتی میان 150 تا 200 ملیون میشود و از هر مالک یک خودرو فرسوده برای اسقاط نمودن قبول میکردند نه اینکه 10دستگاه خودروی فرسوده از یک مالک دیگر ددللان برای سودجویی روی به خرید چند صد دستگاه خودرو اوراقی نمی شدند که این افتضاح به بار اید و مالک خودروی فرسوده هم طبق نگاه و نیتی که طراحان وتصثویب کنندگان محترم ان در مجلس مبنی بر حمایت از قشر اسیب پذیر داشتندبا مبلغ دریافتی از فروش خودروی فرسوده خود یعنی با 200ملیون 50ملیون هم مالک خودروی اسقاط شده از پس انداز خود میگذاشت میتوانست یک پراید یا تیپای مدل بالا تر و ابرومندانه تر بخرید و پیاده نمی ماند شما هم به اسناد اسقاط خودرو جهت ترخیص خودروی خارجی وارداتی خودتان میرسیدید پس به مردم نگوید ضعف قانون این اشوب را بوجود اورده و نماذیندگان محترم قانون گذار را سپر زیاده خواهی خود نکنید جون شما خودروساز داخلی دراین سالها به گونه ای پیشرفت نمودید که سخت ترین قانونهای وضع شده حتی امریکا و اروپا هم باشد سریع راه دور زندش را به نفع خود مبیاید و اقدام به دور زدن میکنید هرجایی هم دستان رو میشود سریع اعلام میکنید ایراد از مانیست خلع و نفص در قوانین باعت خطاهای ما میشود به نظر من هیچ قانونی نمیتواند در دنیا باشد که دست وپای شما را در مقابل خطا و زیر پا نهادن ان مسدود کند این مقاله نه از طرف یک اقتصادان نگارش شده بلکه با مساعدت مدیریت این سامانه و قبول ایشان از طرف یک مالک خوروی پراید مدل 1379 با 5کلاس سواد اینجا نگارش شده این را گفتم که بدانید دیگر زمان گول زدن مردم بی سواد هم نیست اگر این مقاله را یک اقتصاددان مینوشت شاید بسیار بیشتر از چیزی که من میدانستم و نوشتم او میدانست و مینوشت خون ما را شما در شیشه کردی و ان وقت دستان رو میشود با دادن ادرس غلط سریع مسئولان کشوری ولشکری را مسبب این وضعیت امروز ایران به مردم نشان میدهید درحالی که شما به 6ملیون وجه لاشه خودروی اسقاطی هم رحم نمیکنی وبرای خوردن پول لاشه مالک خوروی فرسوده را که در دام شما گرفتار شده تهدید میکنی ...کاربر مردمی سایت علی فرهودی باتشکر از مدیر محترم این سامانه که بدون هیچ سانسور و اعمال نفوذی در متن این مقاله زحمت انتشار ان را کشید که لااقل یکی از این مردم توانسته باشد حرف دل خود را به اقایان زرنگ زده باشد.وسلام